Waaldijken
Wanneer verreden: 16 september 2025
Lengte: 254 km
Vertrek vanaf: Parkeerterrein aan de Heuvel in Gerwen
Eindpunt: Best
Extra kosten: 1ste pontje € 1,70 - 2de pontje € 2,70, 3de pontje € 3,22
Omschrijving:
Deze rit betreft één van onze langere noordelijke routes.
De oorspronkelijk bedoelde route over dijken moest ik op diverse plaatsen aanpassen. Waterschap Rivierenland is nl. met een grootschalig dijkversterkingsproject bezig, waardoor bijvoorbeeld delen van de “Waalbandijk” en de “Lekdijk” voor langere tijd niet toegankelijk zijn.
We vertrekken vanuit Gerwen en gaan grotendeels binnendoor naar Den Bosch. Via de A2 gaan we dan door tot aan Waardenburg. Daar gaan we lekker binnendoor langs de Waal naar Tiel. Net voorbij Tiel gaan we koffie drinken bij Mc Donalds Kapel-Avazaath. We hebben dan zo’n 76 kilometer gereden vanaf Gerwen.
Na deze koffiestop rijden we via binnenwegen door naar Zoelmond. Daar buigen we rechtsaf en volgen de Lek, gaan proberen het Amsterdam-Rijnkanaal over te steken (afwachten of dit gaat lukken. In beginsel is de Prinses Marijkebrug momenteel alleen open voor fietsers. Bij mijn routeverkenning ging het hek (schuifdeur) echter automatisch open en kon ik de brug overrijden samen met de fietsers. Een spoor voor de evt. omleiding is toegevoegd aan het gpx-bestand en kan evt. op de Navigator gezet worden) en volgen de Neder-rijn tot aan de pont-oversteek naar Amerongen (ons 1e pontje vandaag. Betaalwijzen: contant en pin. Tarief: € 1,70).
Omdat de Lekdijk vanaf Amerongen tot aan Wijk bij Duurstede is afgesloten, vervolgen we de route via Leersum naar Wijk bij Duurstede. Gelukkig kunnen we daar weer de Lekdijk nemen tot aan Nieuwegein.
Op het voor vele bekende adres Hajé te Nieuwegein gaan we lunchen. We hebben er dan 139 km (van de 254) opzitten, dus zijn we ruim over de helft.
Na de lunch rijden we zuidwaarts richting Asperen, Herwijnen en Brakel. Tijdens dit trajectdeel passeren we o.a. slot Everdingen, fort Asperen en het Geofort. Allemaal onderdeel van de zgn. Nieuwe Hollandse Waterlinie.
De Nieuwe Hollandse Waterlinie was van circa 1815 tot 1940 een onneembare vesting. Hij beschermde Holland tegen vijandige troepen. Bij oorlogsdreiging konden militairen van Muiden tot aan de Biesbosch brede stroken land onder water zetten, zodat Holland onbereikbaar was. Op strategische posities stuitte de vijand op forten, kastelen en kazematten. De Waterlinie is met positief resultaat twee keer in stelling gebracht. De eerste keer was tijdens de Frans – Duitse Oorlog van 1870 – 1871. De tweede keer was tijdens de Eerste Wereldoorlog van 1914 – 1918. Een Duits spionagerapport uit die tijd geeft aan dat de waterlinie toen voorkomen heeft dat Duitsland ons heeft aangevallen. De derde keer -tijdens de 2e wereldoorlog- bleek deze stelling niets meer waard.
Tussen Herwijnen en Brakel moeten we de Waal met een veerboot oversteken (2e pont; Betaalwijze: alleen pinpas. Tarief: € 2,70). Waarna we verder gaan, via Zuilichem, Giessen, Waardhuizen, Meeuwen en Drongelen. Bij Drongelen steken we de Bergse Maas over met onze derde veerboot vandaag (Bergse Maas, Betaalwijze: LET OP: Hier kan alleen met QR-code betaald worden via een App, incl. opgave van je kenteken. Zie ook onderstaande uitgebreide toelichting op deze betaalwijze). Echter, voordat we het 3e pont oprijden, strekken we even onze benen (bij km 203) en kunnen we nog uitgebreid ingaan op de (nieuwe) betaalwijze.
Denk niet dat we daarna meteen de snelweg op gaan; dat doen we niet meer en blijven binnendoor rijden tot aan het eindpunt Best.
Alles bij elkaar een lange en hopelijk mooie motorrit van 254 km. Vele bekende plekken en wegen, maar altijd weer afwisselend en uitdagend.
Als u deelneemt aan een rit van MC Veteranen, gaat u ermee accoord dat er nadien mogelijk beeldmateriaal van u op de website wordt gepubliceerd. Indien u hier bezwaar tegen heeft maar toch graag aan de rit wilt deelnemen, dient u dit voor aanvang van de rit aan de organisator van de rit cq de ritleider kenbaar te maken.
Door deelname aan de motorrit verklaren deelnemers uitdrukkelijk dat zij te allen tijde zelf volledig aansprakelijk zijn en blijven voor hun eigen handelen en gedragingen gedurende de rit. Noch het bestuur, noch de voorrijder is aansprakelijk voor door leden aangebrachte schade aan personen en/of goederen. Deelname aan clubritten is dus altijd op eigen risico en rekening.